Wellness

4 tips om in gewicht aan te komen

Kan je altijd alles eten en kom je geen gram aan? Kijken je vrienden altijd jaloers naar je als zij na één dagje (vr)eten alweer een kilo zwaarder zijn en jij vrolijk door kunt gaan? Food open near me is een veel bezochte zoekterm en de koeken en chips zijn niet aan te slepen. Logisch ook dat veel mensen jou een mazzelaar vinden. Eten zonder aan te komen, dat is toch de ultieme droom? 

Toch zit er ook wel een keerzijde aan dit ‘geluk’. Wanneer je, ondanks dat je voldoende calorieën eet, toch niet voldoende aankomt, kan dit een groots effect op je lichaam hebben. Wat veel mensen niet beseffen is dat ondergewicht net zo gevaarlijk is als overgewicht. Toch worden er veel artikels en blogs aan gewicht verliezen besteedt en juist veel minder aan in gewicht aankomen. Daar gaan wij vandaag verandering in brengen. Hieronder geven we 4 tips om (gezond) in gewicht aan te komen! 

  1. Houd een eetdagboekje bij 

Misschien denk je wel dat je voldoende eet, maar blijkt dit in de praktijk eigenlijk best wel tegen te vallen. Houd daarom een week lang een eetdagboek bij. Wees eerlijk en schrijf ieder tussendoortje en grote maaltijd op. Bereken tevens via een online calculator van het Voedingscentrum wat jouw dagelijkse energiebehoefte zal zijn en hoeveel calorieën je nu dagelijks neemt. 

Eet je minder calorieën dan je nodig hebt? Dan is de oplossing relatief ‘simpel’. Je zal meer moeten gaan eten of calorierijker moeten eten om in gewicht aan te komen. Eet je juist voldoende calorieën en zelfs meer dan je nodig hebt, maar kom je alsnog niet aan? Dan ligt de oplossing wat complexer. 

  1. Koolhydraten, eiwitten en goede vetten 

Veel mensen denken dat ze eenvoudig aan kunnen komen door koek, chips en frituur te eten. De zogenaamde ‘slechte’ hap heeft toch het imago dat het dikmakers zijn? Misschien wel, maar dit zijn wel allemaal loze voedingsstoffen. Ze doen niks voor je lichaam. Je lichaam breekt het af. Daarom is het belangrijk om niet alleen naar vetten te kijken, maar je voedingspatroon geheel en op een gezonde manier aan te passen. 

Om gezond in gewicht aan te komen is het belangrijk om meer koolhydraten, eiwitten en goede vetten te halen. Gebruik hierbij bijvoorbeeld havermout, noten, gedroogd fruit en extra vlees of vis. Wat eten we vandaag makkelijk en lekker, het is enkel een kwestie van aanpassen! 

  1. Wees geduldig 

Als je wat overtollige kilo’s kwijt wilt raken ben je vaak in de eerste weken al gauw anderhalf tot 2 kilo kwijt. Hoewel dit merendeels vocht is, zal het wel zeer motiverend werken. Bij aankomen in gewicht gaat het echter niet zo snel. Het zal een lang proces zijn. Wees echter geduldig, die kilootjes komen er echt wel bij. Blijf een gezond voedingspatroon aanhouden en wacht af. Je gaat vanzelf resultaat zien. 

  1. Schakel een professional in 

Eet je alle voedingsstoffen die je nodig hebt? Kom je ver boven je dagelijkse energiebehoefte? Kies je steeds vaker voor online food delivery? En kom je alsnog niet aan of val je zelfs verder af? Dan is het belangrijk om naar de dokter te stappen. Hij zal eerst beoordelen of je gewicht geen andere oorzaak heeft. Zo kunnen schildklierproblemen bijvoorbeeld voor een te snelle stofwisseling zorgen. Als er lichamelijk verder geen problemen zijn, zal hij je waarschijnlijk naar een diëtist doorsturen. Deze zal samen met jou een eetschema opstellen en beoordelen hoe je het beste in gewicht kunt aankomen. Hoewel dit een lang proces is, werkt dit wel het meest effectief. 

Houd vol! Zo geniet jij binnenkort van een gezond lichaam!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *