Reisverslag Zuid-Afrika

De komkommertijd is voorbij! Ik ben sinds deze week terug van vakantie en deed wat langer over terug in mijn ritme komen dan normaal. Voor zowel mijn moeder als mij was dit onze allereerste reis naar Afrika! En om meteen goed te beginnen gingen we zo ver mogelijk, vanuit Nederland gezien dan. Zuid-Afrika werd het. Een land wat mij al een lange tijd erg trok. Veel mooie natuur, toch best modern en natuurlijk een hoop wilde dieren!

Begin deze maand vertrokken we. Vanaf Schiphol vlogen naar Frankfurt en toen in een gigantisch vliegtuig (zoiets) door naar Johannesburg.

De reis begon met een korte stadsrondrit. Op een hoog gebouw hadden we uitzicht over Johannesburg, een enorm uitgestrekte stad. Met veel van van alles, zoals veel grote steden. Moderne hoogbouw, winkelcentrums, de mindere buurten en de suburbs.

We gingen ook nog naar het Apartheid Museum. Op je kaartje staat of je blank of niet-blank bent en via die route loop je naar binnen. Er was veel informatie over het ontstaan van de apartheid en vooral veel over Mandela’s werk om hier een einde aan te maken. Indrukwekkend museum, wat is die apartheid een afschuwelijke periode geweest.

Deze reis kwamen we met name in lodges en dit was de eerste. En deze was moooi! We wisten niet wat we van de rest moesten verwachten, maar ik kan nu wel concluderen dat dit één van de mooiste was.

Er liepen zebra’s bij de lodge, het eerste exotische dier was gespot! Na het avondeten zijn we vroeg gaan slapen, dat was nodig na de lange reis.

De eerste volle dag verlieten we Johannesburg al en gingen we richting Pretoria. De hoofdstad van Zuid-Afrika. Aan de rand van de stad ligt het Voortrekkersmonument. De Voortrekkers waren blanke Zuid-Afrikaanse boeren die vroeger vanuit het Britse deel richting het oosten van het land trokken. Dat weet ik nog, voor de rest is weinig blijven hangen. Het uitzicht van bovenaf was wel mooi!

Afrikaans, grappige taal!

Handige instructies bij de toiletten.

Uitzicht over Pretoria. Vanuit daar was het een eind rijden naar Graskop. De volgende dag gingen we naar de Elephant Sanctuary. Een gigantisch park met twee olifanten. Ja, twee. We hadden er zelf ook wat meer verwacht. Maar dit is waarschijnlijk beter voor de olifanten, ze hebben veel ruimte en verzorging nodig en zijn bovendien niet tam, wel goed getraind.

Ik was erg onder de indruk van hoe groot ze waren! Zo erg dat ik me nauwelijks herinner hoe hun poten en huid aanvoelt.

Er was de mogelijkheid een kort ritje te maken, dat wou ik heel graag! ‘Ritje op een olifant’ stond al jaren op mijn bucket list. Ik had niet verwacht dat het in Afrika zou kunnen! Leuk ook dat er geen bankje, zadel of wat dan ook op lag. Ik vond het geweldig!

Mijn broek na afloop, haha!

We begonnen vroeg aan een drukke dag, als eerst langs Pilgrim’s Rest. Een oud stadje waar veel goudzoekers zich vestigden. Het had een soort vintage route 66 sfeertje, maar dan op z’n Afrikaans.

Toen volgde een panoramaroute! Dat betekent mooie natuur! Het was helaas een beetje mistig, maar ik heb toch enorm genoten. De route begon bij Blyde River Canyon.

Af en toe klaarde het weer iets op, maar meestal niet voor lang.

Met mijn moeder en de Drie Rondavels op de achtergrond.

Landschappen onderweg.. fijn om bij weg te dromen.

Dit is Bourke’s Luck Potholes. Een apart fenomeen wat ik niet echt overzichtelijk op de foto kreeg. Er komen hier twee rivieren samen tussen de kloven, onderin hebben draaikolken hier ronde vormen uitgesleten. Over de kloven lopen overal bruggetjes en bovenaan zijn nog wat watervalletjes. Dan ook nog die geweldige kleuren van de rotsen.. Ah, prachtig!

Blij!

De watervalletjes boven aan bij de potholes.

Andere watervallen, waarvan ik de naam kwijt ben. Maar ze waren zeker mooi! Ik stond er wel met kriebels in mijn buik, er ging hierna iets spannends gebeuren!

Een bungee-swing, over een ravijn! Bungee-jumpen wil ik al erg lang, dit is iets anders, maar het leek me ook geweldig. Tot de laatste minuut voor mijn sprong, of eigenlijk: mijn val. Ik durfde bijna niet meer, het was zo vreselijk onnatuurlijk om met m’n voeten over de rand te gaan staan.

En gillen maar! Vanaf het moment dat er weer spanning op het touw kwam vond ik het geweldig. De eerste 75 meter viel ik en toen zwierde ik nog wat heen en weer op zo’n 25 meter. Met uitzicht over het ravijn en -yet another- waterval. En wat voelde ik me stoer! Toen ik stil hing boven een plateau zakte ik langzaam naar beneden. Toen kon ik via één van de meest gammele trapjes ter wereld terug naar boven. Normaal gesproken had ik er een halfuur over gedaan, maar met al die adrenaline vloog ik binnen tien minuten naar boven.

Gelijk mijn moeder flink knuffelen! Die vond het minder gaaf.

In de namiddag kwamen we aan in het Kruger park. Een van ‘s werelds bekendste parken denk ik. Het is ongeveer even groot als België en er leven heel veel wilde diersoorten. Hier en daar bevinden zich afgesloten stukken, met lodges en restaurants. Je zit wel in de rimboe, maar met toeristische luxe. Ons hutje werd een tent genoemd, maar het was best comfortabel.

Aan de achterkant zat zelfs een dubbele buitendouche. Zo leuk!

De dag erna begon heeeel vroeg! De zon zagen we opkomen vanuit een jeep, waarmee we die dag het Kruger Park zouden verkennen.

Één van de eerste dieren die we zagen was een buffel. Tevens het eerste dier van de Big Five wat we zagen! De Big Five bestaat uit buffels, olifanten, leeuwen, luipaarden en neushoorns. De vijf gevaarlijkste soorten om op te jagen. Niet de grootste en ook niet per se degene die de meeste doden veroorzaken.

Precies het plaatje wat ik me altijd voorstelde bij een gamedrive door een park als het Kruger. Gigantische dieren, zoals een giraffe, die de weg oversteken.

Awh, lief.

Een hyena.

Ik vind het sneu dat dit vaak lelijke dieren worden genoemd. Hij is toch best gaaf met z’n zwarte snoet en grote oren?

Een leeuw! De grootste, de meest gevreesde, de koning.. en de beste in stil liggen en staren. Het was heel leuk om hem van een afstand te zien liggen, maar in het halfuurtje dat we er stonden bewoog ‘ie één keer.

Nijlpaarden, ook meesters in standbeeld spelen. Niet erg hoor, zo zijn dieren tenminste makkelijker op de foto te zetten.

Een kudde olifanten bij het water, schattig die kleintjes erbij!

We zagen die dag nog veel meer dieren. Een heleboel impala’s en andere hert-achtige dieren, zebra’s, apen, zwijnen en zelfs een luipaard. Die laatste schoot snel voorbij, maar toch, hij was er!

De dag erna begon weer met olifanten! Deze liepen langs een brug, helemaal wild.

Awh, ik vind ze zo schattig, ondanks dat ze zo groot zijn.

Bij de grens van Swaziland krijg je gratis condooms. Dus.

De lodge waar we verbleven in Swaziland was absoluut de mooiste, qua exterieur in elk geval. Wat een sprookje!

In Swaziland bezochten we een aantal fabrieken. Waaronder een kaarsenfabriek, die verkochten ook allerlei zeepjes en badproducten. Ik waande me even in een Lush, al die blokjes met vrolijke kleuren. Ik heb twee zeepjes gekocht :)

We maakten een boottocht over de Jozini Dam. Mooie uitzichten..

..en genieten van de drankjes aan boord.

Een krokodil langs de oever, check die tanden! Yikes! We zagen ook nog nijlpaarden en in de verte af en toe giraffes en zebra’s.

Erg vage foto, maargoed: de volgende ochtend vertrokken we weer vroeg voor een gamedrive, door het park bij Hluhluwe. Mijn moeder was degene die in eerste instantie twee luipaarden spotte! Toen we een stukje terug waren gereden bleek het een cheetah en had één van de twee al de benen genomen. Deze bleef nog heel even rustig liggen, maar schoot er toen ook vandoor.

Hluhluwe wildpark!

Een neushoorn, dit was het enige dier van de Big Five wat we nog niet hadden gespot. Geluksmomentje!

Waar je zoal voor moet uitkijken, toch raar om in die omgeving van de jeep te stappen.

Drie op een rij! Zo’n mooie dieren!

En schattige koppies! ‘s Middags gingen we naar een Zulu-dorp hoog in de bergen. Indrukwekkend op een aparte manier, ik voel me toch af en toe niet zo op m’n gemak. Sta je daar als rijke, westerse toerist, bij mensen te kijken die bijna niets hebben.

Toch zijn ze goedlachs! Ze wouden maar wat graag op de foto en wat poses laten zien. Die oudste meid kwam me nog vragen voor 5 Rand, ik had alleen een briefje van 100 Rand. Toen ik dat gaf ging ze helemaal uit haar dak. Zo’n €7,70. Voor mij ook niet per se weinig geld, maar jullie hadden haar moeten zien.. Ik denk niet dat ik ooit zo hysterisch blij zal worden om €7,70.

Het lokale supermarktje. Er was niet gek veel en andere winkels waren allemaal ver weg. Het lijkt me vreselijk om zo afgesloten te wonen.

Ik stond al bijna onder de douche rond zes uur ‘s ochtends, toen mijn moeder me ineens naar buiten riep. Er kwam een kudde giraffes langs bij onze lodge! In mijn pyjama ging ik ook naar buiten. We zijn behoorlijk dichtbij gekomen en hebben ze een tijd staan bewonderen.

Zo gaaf!

Een dag later waren we in St Lucia. Een leuk plaatsje waar ik sinds een flinke tijd weer kon genieten van wifi en lekker eten! We gingen een boottocht maken over een brede rivier waar veel nijlpaarden en krokodillen zaten.

Ik heb geen geweldige shots van de dieren, maar wel intens genoten die dag. De omgeving alleen al was erg mooi. Vanuit St Lucia gingen we richting de kust, naar de stad Durban.

Op het strand hebben we maar eventjes genoten die middag. Voor de rest konden we wederom genieten van een luxe hotel.

Durban is modern en best mooi, maar heeft ook delen waar je als toerist eigenlijk niet wilt komen. In deze overdekte Indiase markt was het nog wel te doen, maar het werd ons afgeraden om vanuit daar de straat op te gaan. Veel kruiden, veel prullaria, enorm druk aangekleed en uitgestald.

De zonsondergang vanuit onze hotelkamer.

En de zonsopkomst vanuit de ontbijtzaal. We waren weer erg vroeg op om Durban te verlaten, klaar voor een lange reisdag. Doei luxe, hoi Drakensbergen en Lesotho!

Voor we de stad uitgingen kwamen we nog langs het mooie stadhuis en de botanische tuinen.

‘De vallei van duizend heuvels’. Een prachtig, glooiend landschap en geweldige uitzichten.

We kwamen langs een Zulu-dorpje, waar de oude gebruiken werden nagespeeld. Er zijn wel nog Zulu’s, maar de meeste leven niet meer zo. De taal is trouwens zo gek en grappig, maar allerlei ‘plop’ en ‘klak’ geluidjes. Bijna onmogelijk om na te doen!

De Howick waterval, ook vlakbij een aantal Zulu gemeenschappen. Onderin de poel zou volgens hun legendes een gigantisch zeemonster zitten. Die zit er dan een beetje krapjes bij, lijkt me.

Het was niet heel gebruikelijk om mensen met een heleboel spullen te zien rondlopen. Wel de business van deze mevrouw, ze had een heel assortiment aan tassen en bezems.

Het landschap werd kaler en bergachtiger naarmate we verder het binnenland in reden.

Zuid-Afrikaans briefgeld. Ik mis hier één briefje, die met een luipaard. Oftewel de Big Five op het geld! Mooi!

Die avond kwamen we laat aan in de lodge bij Drakensbergen. Het was er al best koud en de route vanuit de lobby en het restaurant naar ons huisje was nogal lang. En bergopwaarts.. ‘s Nachts zou het zeven graden hebben gevroren! Tja, het is daar nu eenmaal winter en in de bergen merk je dat het beste. De volgende ochtend waren we weer vroeg op pad, met een 4WD de Sani Pass op richting Lesotho. Het was ijskoud!

Mooi landschap! Gelukkig begon de zon lekker te schijnen en werd het snel iets warmer.

Zuid-Afrika uit, nog even een stukje niemandsland tot Lesotho.

De schaduwkant is groen en de zonkant bruin. Schitterend gewoon.

De slingerweg omhoog. Of tja, ‘weg’,  het was niet geasfalteerd. Daar gaan ze wel mee beginnen.

De grenspost van Lesotho. De meest armoedige die ik ooit heb gezien. Het scheelde dat er bijna niemand was en het allemaal snel ging.

Vanaf de route omhoog leken alle bergen gewoon puntig te zijn, met dalen erachter. Maar bovenaan de Sani Pass, bij de grens van Lesotho, kom je op een plateau.

En op dat pleateau is bijna niets. Behalve een paar hutjes, helemaal in de middle of nowhere. Boven de boomgrens, ver weg van alle voorzieningen, met werkelijk niets om van te leven. Confronterend, dat zeker.

Altijd de beste vriendjes, hoe goed of slecht je het ook hebt :)

We deden nog een drankje in de hoogste pub van Afrika, vlakbij de grens. Die avond waren we weer terug bij de lodge, in Zuid-Afrika. De volgende dag was een enorm lange reisdag! We kwamen ‘s avonds pas aan bij het laatste hotel van de reis, terug in Johannesburg. Ons hotel had iets weg van een doolhof en ‘s avonds besloot ik eens lekker experimenteel te eten. Impala, steenbok, zwijn.. Ik denk dat ik hierdoor nu nog steeds mijn buik van streek heb. Niet meer doen dus, gewoon kip en rijst nemen.

De laatste dag gingen we ‘s ochtends nog naar Soweto. Een township van Johannesburg, South West Township, So-We-To. Een soort ghetto in de vorm van een suburb, vond ik. Er waren veel sloppenwijken, maar er was ook een winkelcentrum waar Rodeo Drive niets bij is. Ik rende langs alle Franse en Italiaanse designers, van zowel mode als auto’s, tot ik de grote gele ‘M’ zag.

Nelson Mandela heeft in Soweto gewoond, voor hij president is geweest. Een klein huisje wat je nu kunt bezichtigen. Buiten hingen posters, op elke stukje stond een lieve boodschap. Geweldig mooi om te zien en lezen. Deze man heeft ook zoveel moois verricht. Bizar om nu de kogelgaten in de muren van zijn oude huis te zien, politiekogels. Helaas gaat het nu erg slecht met zijn gezondheid, er stonden massa’s beterschapswensen op de posters.

Een beetje een bekend ding in Soweto, de beschilderde koeltorens. Na een bezoek aan de Regina Mundi kerk, het  Hector Peterson Memorial en Freedom Square zat het erop. In de namiddag reden we vanuit Soweto naar het vliegveld van Johannesburg.

De terugvlucht was vreselijk. Er zat een enorm luidruchtige familie (van zo’n tien mensen) vlakbij ons en ze luisterden ook voor geen meter naar de crew. Ik kreeg ondertussen steeds meer last van mijn buik en ging tienduizend keer naar het toilet. Mijn moeder en ik hebben uiteindelijk allebei in totaal maar een uurtje geslapen. Na een overstap in Frankfurt kwamen we om negen uur ‘s ochtends in Nederland aan. Ahh, toch heerlijk hoor, thuiskomen! Zeker na een lange vlucht is de vertrouwdheid van thuis rustgevend. Zelfs op Schiphol! Kenny kwam ons ophalen en ik was erg blij om hem weer te zien.

We hebben een fantastische tijd gehad in Zuid-Afrika, ik ben blij met de reis die we gekozen hebben, door het oosten van het land. Plus Swaziland en Lesotho. Ik heb eigenlijk alles gezien qua natuur en cultuur waar ik hoopte en dat in een dikke twee weken. Goed te doen! Mijn moeder en ik vonden het allebei super! Het weer viel mij ook erg mee. Ik was al bang voor veel bewolking en regen, dat hebben we één dag gehad. Voor de rest scheen de zon en waren de temperaturen goed te doen. Zo, ik kan wat dingen van mijn bucket list gaan afvinken!