Reisverslag Indonesië – Deel 3 Bali

Het tropische Bali was onze laatste bestemming in Indonesië. Hier bleven we een aantal dagen in hetzelfde hotel en we waren van plan flink veel te relaxen. Lekker aan het strand liggen en niet meer zo vroeg op. Dat liep allemaal iets anders dan gehoopt.

We gingen met een boot van Java naar Bali, een klein uurtje varen. Het ontbijt nuttigden we op de boot terwijl verkopers ons prullaria wilden aansmeren. Het waaide hard en de zon verscheen, die leek ook mooi boven Bali te hangen, de wolken hingen boven Java. Typisch hoe verschillend het weer zo vlak naast elkaar kan zijn. Op Sumatra en Java hebben we vaak in de namiddag en avond regen gehad, dan betrok de lucht al tussen 2 à 4 uur ´s middags, het bleef wel vrij warm. Op Bali hebben we heerlijk weer gehad! Het was heel warm en het zonnetje werd niet vroeg in de middag door wolken bedekt.

De poort van Bali, vlak buiten de haven aan de westkust. Dit zag er al meteen zo anders uit dan alles op Sumatra en Java. Die eilanden zijn grotendeels islamitisch en op Java zijn veel boeddhistische tempels. Bali is daarentegen voor het grootste deel Hindoestaans. In werkelijk alles zat ontzettend veel detail. Voor bijna elk huis stond een paal die leek op iets tussen een grafsteen en een gigantische brievenbus. Het waren allemaal altaren waarop de bewoners dagelijks offers voor de goden leggen. Veel fruit en bloemen, maar ook snoep, sigaretten en sieraden.

Onderweg naar het hotel kwamen we langs de Pura Jagatnatha tempel in Kabupaten. Een mooi complex, ik vond het super hoe anders dit ineens weer was.

Een offertje bij de tempel, met kruiden, bloemen en een snoepje of kauwgom.

We arriveerden bij het Ramada resort in Benoa. Het was mooi aangelegd, maar we zijn gelijk weer weggegaan. Op naar het strand! We hebben nog een paar uur van de zon kunnen genieten. Ik wou nog wel graag even zwemmen. Het was eb en het water bleef heel lang heel ondiep. Stiekem vies van bijna alles wat leeft in water waggelde ik over glibberige stenen, scherp koraal en vieze plantjes verder het water in. Ik had geen zin om de weg terug nog langer te maken, dus even zwom ik een stukje, waarbij mijn knieën over de bodem schuurden.

Na nog wat strand liggen ging ik met wat jongeren van de groep nog eens richting het water. Die waren oplettender dan ik en hadden al snel een grote, rood-roze, stekelige zeester gevonden (Patrick!) Dat was nog wel leuk, mijn voeten vonden ondertussen al niks meer aan die pijnlijke bodem. We gingen een stukje langs de kant lopen en kwamen het ene na het andere bizarre ding tegen. Dunne, lange zwarte zeesterren die heel bewegelijk waren (nog oké), veeel krabben (mehh), zeeslangen (help?), we ontdekten grote stukken waar lucht opborrelde uit drijfzand.. ja, yikes! Als ik had geweten waar ik tussen had gezwommen iets eerder.. ik was zo hysterisch het water uit gevlucht. Ik wist wel dat er veel freaky gedoe in de Indische oceaan zat, maar dit?! Nee, zwemmen doe ik wel bij het hotel, op het strand blijf ik op het strand. De dag erna hebben we nog wat uren op het strand doorgebracht en in de namiddag nog wat uurtjes bij het zwembad van het hotel.

Die avond gingen we naar Tanah Lot, een zee tempel, om daar de zonsondergang te bewonderen. Die is heel lang mooi geweest, tot hij net nog de zee in moest zakken. Er kwam nog net een wolk voor.. En ondanks dat ik de tempel aan de boog heel mooi vond en alleen die op mijn foto´s staat, blijkt dit niet echt dé Tanah Lot tempel, die lag er iets naast. Ja, dat was weer heel geniaal.

Het zwembad bij het hotel was heel mooi aangelegd. Er hingen hutjes half over, er stonden een hoop beelden omheen, er was een klein grotje met een waterval en een bar in het water.

Vanuit onze kamer hadden we leuk uitzicht, dat was maar goed ook, want ik heb het nog lang kunnen bekijken vanuit deze hoek. Zaterdagavond begon ik me slecht te voelen, de nacht erna werd ik hartstikke ziek. Ik had koorts en hield niets binnen. Volgens mijn moeder heb ik nog met mijn ogen liggen draaien.. Geen idee waar dit vandaan kwam, maar ik hoopte dat het snel over zou zijn en daar ging ik eigenlijk ook vanuit.

Dat viel tegen, zondag was ik de hele dag niets waard. Ik dacht dat de koorts wel over was, nadat ik een uur had gedaan over zo´n zielig ontbijtje, kwam het er binnen no-time weer uit. Ik begon me al zorgen te maken over de terug reis, die toen drie dagen later zou zijn.

Maandagmiddag was ik nog niets verder opgeknapt, ik was alleen maar vermoeider en brakker. We lieten een arts komen, wat een goede keuze bleek te zijn, alleen volgens haar waren we er al iets laat mee voor de vlucht. Koorts had ik nog wel en volgens haar zat er een bacterie in mijn darmen. Ik kreeg zes verschillende tabletten en een prik. Toen ik te horen kreeg dat ik het hele pillenfestijn rond een maaltijd moest plannen zakte me de moed ik de schoenen, eten was echt het laatste waar ik zin in had.

Ik heb emh, drie of vier dagen doorgebracht in de hotelkamer. Echt ontzettend zonde van ons verblijf op Bali! Ik had me er op verheugd hier toch nog iets meer van te zien en vooral lekker te kunnen relaxen overdag en ´s avonds lekker eten en een beetje shoppen. Zelfs voor hemelse zaken als zonnen en shoppen had ik geen puf en ver van een privé toilet zijn vond ik maar beangstigend..

Woensdag kon ik alweer oprecht lachen. Ik was iets opgeknapt, maar nog niet helemaal. De vlucht van Bali naar Kuala Lumpur duurde drie uur, op Kuala Lumpur airport hadden we gelukkig maar een overstap van twee uur, naar Amsterdam duurde nog zo´n dertien uur. Het leek een eeuwigheid, hoe vaak ik naar het toilet ben gegaan is niet op twee handen te tellen. Op Schiphol Kenny knuffelen was precies waar ik aan toe was!

Koffers in de auto, parkeergarage uit.. en politiecontrole in. Ugh, nee. Kenny had helemaal geen papieren en pasjes bij zich. Hadden wij even mazzel dat het bleek te gaan om een praktijk-examen! Het duurde wel even, er werd een boete uitgeschreven en gecheckt of Kenny wel echt Kenny is en of hij wel een rijbewijs heeft. Die boete werd vervolgens gelijk ingetrokken en hij mocht gewoon doorrijden. Phew! Klaar voor een rit van twee uur naar het zuiden.

Thuis ben ik snel opgeknapt, ik had gelijk weer honger. Maar dankzij de jetlag ben ik alsnog een paar dagen erg moe geweest. Terug in het ritme komen heeft me wel een weekje gekost dit keer. Thuiskomen is ook best vreemd als je een tijdje gewend bent geraakt aan zo´n andere omgeving. Nederland zag er weer kaal en niet-groen uit tijdens de rit naar huis. Schoon sanitair kan ik nu extra erg waarderen en ik mis het weer op Bali en de lieve mensen door heel Indonesië.